Integrity + Humble + Strategy + Ambitious + Neat + Independent
Six Basic Formulas To
EXCELLENCE

MAKLUMAN

PELUANG KERJAYA

Tajuk : Kerjaya-Perunding Kewangan Islam

Tarikh :
12/06/2010 (Sabtu)
Tempat:
Pejabat Public Mutual (Butterworth)
Yuran : RM 0.00

Tempat terhad, untuk tempahan sila email maklumat peribadi anda (Nama, Umur & No Hp) ke:
ihsani.utc@gmail.com / sms ke: 019-9222 799


Kelayakan Minima : SPM
**Lepasan ijazah/diploma digalakkan hadir.


Monday, December 28, 2009

Aku Seorang Perunding Unit Amanah


SUFFIEAN HJ. SULAIMAN

Usia 35 tahun pada Mac 2009, merupakan seorang yang aktif berpersatuan dan beliau juga merupakan pengasas dan pengerusi bagi satu badan amal yang dikenali Ihsan An-Nuur Iman (IHSANI). Pendidikan awal beliau di Sek. Keb. Kerteh, Terengganu, manakala peringkat menengah di Sek. Men. Beserah, Kuantan. Selepas tamat persekolahan, beliau seterusnya meneruskan pengajian peringkat diploma dalam bidang Pemasaran Perniagaan di sebuah kolej swasta di Kuala Lumpur. Kerjaya pertama beliau selepas tamat belajar ialah pembantu remiser di salah sebuah syarikat broker saham di Kuala Lumpur. Seterusnya menyambung kerjaya di sebuah syarikat multinasional untuk tempoh 1 tahun sebelum dipindahkan ke syarikat usahasama yang tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur untuk tempoh 3 tahun.

Selepas menimba pengalaman bekerja, beliau memberanikan diri menceburi bidang perniagaan ketika berusia 25 tahun hinggalah 2009. Di antara perniagaan beliau ceburi adalah perkhidmatan teknologi komunikasi, peralatan cenderahati dan juga perkhidmatan minyak dan gas. Tahun 2008 adalah merupakan satu penghijrahan dalam perniagaan yang mana beliau telah menceburi bidang unit amanah di Syarikat Pelaburan Unit Amanah No 1 sebagai Perunding Unit Amanah (PUA). Bermula secara separuh masa disebabkan masih terikat dengan kerja-kerja pengurusan syarikat. Tetapi selepas setahun menceburi kerjaya sebagai PUA, beliau mengambil keputusan untuk serius dalam bidang ini secara sepenuh masa memandangkan klien semakin bertambah dan juga melihat kerjaya ini mempunyai prospek perniagaan yang luas.

Beliau rasakan inilah satu karier yg sepatutnya sudah lama diceburi, ini kerana kerjaya PUA ini sama seperti menjalankan perniagaan lain cuma perbezaannya ialah ia tidak memerlukan modal yang besar dan boleh dikatakan modalnya hampir tiada manakala risikonya amat rendah. Waktu kerja yang fleksibel, pendapatan tanpa had, peluang melancong ke luar negara secara percuma, pengiktirafan dari syarikat dan yang penting sekali kerjaya ini dengan sendiri mengajar kita menjadi seorang yg faham selok belok kewangan.

Beliau juga mengesyorkan agar ramai bumiputra menceburi bidang ini terutama lepasan kolej atau universiti memandangkan potensi kerjaya PUA amat baik dan profesional. Terdapat ramai PUA yang telah berjaya memperolehi pendapatan 6 angka hanya dalam masa kurang 3 tahun. Manakala dari segi pengetahuan berkenaan produk-produk pelaburan, pihak syarikat mewajibkan PUA untuk mengikuti latihan dan kursus yang diadakan hampir setiap bulan.

Beliau bergerak aktif di seluruh negeri Terengganu bagi memberi penerangan mengenai pelaburan unit amanah dan juga menyampaikan taklimat mengenai kerjaya sebagai Perunding Unit Amanah. Kepada yang berminat boleh layari blogs beliau di http://unitamanah2u.blogspot.com

  • rss
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Twitter
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Share this on Technorati
  • Post this to Myspace
  • Share this on Blinklist
  • Submit this to DesignFloat

No comments:

Post a Comment